Jak uniknąć błędów w projektowaniu wnętrz biurowych?

Umiejętne zaprojektowanie i zaaranżowanie biura nie tylko buduje wizerunek firmy, ale przede wszystkim wpływa na efektywność jej pracowników. W dobrze urządzonej przestrzeni pracuje się lepiej – wygodniej i wydajniej. I na odwrót –  nieprzemyślane wnętrze może skutkować rozproszeniem i zmęczeniem jego użytkowników. Jakich błędów unikać podczas projektowania i urządzania biura? Podpowiadamy!

 Stworzenie planu przestrzeni

Pierwsze błędy mogą pojawić się już podczas projektowania biura. A nawet nieco wcześniej, kiedy to zleceniodawca powinien określić swoje oczekiwania względem danej przestrzeni. Tymczasem, ignorowanie potrzeb organizacji jest podstawowym problemem projektantów – w efekcie tworzą oni plany przestrzeni, które zupełnie nie uwzględniają charakteru konkretnej firmy. A przecież zupełne inne będą one w przypadku firmy ubezpieczeniowej, a inne dla agencji marketingowej. Na sposób podziału wnętrz wpływa przede wszystkim sposób działalności danej organizacji. W niektórych pożądane będzie wydzielenie dyskretnych pomieszczeń, w pozostałych lepiej sprawdzą się powierzchnie typu open space z przestrzeniami do mniej formalnych spotkań. Dlatego też zawsze przed przygotowaniem planu przestrzeni (tzw. space plan), projektant powinien dokładnie przeanalizować potrzeby użytkowników biura – pracowników i zarządu.

O właściwy podział biura należy zadbać na etapie projektu. W fazie realizacji wszelkie zmiany, takie jak choćby wyznaczenie nowych pomieszczeń lub ich zamiana, mogą okazać się trudne, a nawet niemożliwe.

Częste błędy na etapie realizacji projektu wnętrz biurowych

Męczące oświetlenie

Dobry projekt biura to połowa sukcesu – czas na wcielenie planów w życie. Kluczową rolę w każdej przestrzeni biurowej odgrywa oświetlenie. Typowym błędem pojawiającym się w tej kwestii jest używanie nieodpowiedniej barwy światła i stosowanie zbyt silnych źródeł. W obu przypadkach takie światło męczy wzrok pracownika i negatywnie rzutuje na jego samopoczucie.

Rozpraszający hałas

Na samopoczucie pracowników wpływa również panujący w biurze hałas. Co oczywiste, w pomieszczeniach, w których pracuje razem wiele osób, niemożliwe jest zapewnienie absolutnej ciszy. Należy jednak zadbać, aby panujący w przestrzeni gwar nie powodował irytacji i nie zaburzał koncentracji na zadaniach. Zgodnie z normami, poziom hałasu w miejscu pracy nie powinien wykraczać poza 55 decybeli. W wyciszeniu przestrzeni pomóc mogą łatwe w montażu akustyczne ścianki i specjalne okładziny na ściany, mające właściwości dźwiękochłonne.

Niedopasowane kolory

Dobrze zaprojektowane biuro to takie, w którym zadbano o odpowiednią kolorystykę wnętrz – uwzględniającą firmowe kolory i psychologię barw. Łagodne i neutralne odcienie wykazują działanie wyciszające, podczas gdy agresywne, mocno nasycone – utrudniają skupienie, a niekiedy nawet wzbudzają agresję. Dlatego w przestrzeni biurowej doskonale sprawdzają się jasne szarości i beże, przełamane żywymi akcentami kolorystycznymi w meblach i dodatkach. I na odwrót – wnętrze z odważnymi ścianami warto zrównoważyć subtelnym wyposażeniem. Kolory należy dopasować również do funkcji pomieszczeń – w pokojach konferencyjnych można posłużyć się niebieskim, który sprzyja negocjacjom, a w strefie chilloutu kojącą oczy zielenią. Kreatywność pobudzą z kolei pomieszczenia w pomarańczach i czerwieniach.

Dobry projekt biura – skorzystaj z pomocy doświadczonych architektów

Aranżacja komfortowego, funkcjonalnego, a przy tym estetycznego biura to nie lada wyzwanie, do którego warto zaangażować biuro projektowe. Zarówno na etapie projektowania, jak i późniejszej realizacji inwestycji mogą pojawić się specyficzne problemy, których uniknąć można dzięki współpracy z doświadczonymi projektantami.