Jak zawrzeć tożsamość marki w projekcie wnętrza biura?

Projektowanie wnętrz biurowych jest ważnym elementem budowania tożsamości i funkcjonalności środowiska pracy. Aranżacja wnętrza biura, która odzwierciedla filozofię i wartości marki, pozytywnie wpływa zarówno na jej pracowników, jak i klientów. Jak stworzyć biuro, które będzie wizytówką firmy?

Biuro jako element wspierający wizerunek firmy

Projekt wnętrza biura jest jednym z kluczowych narzędzi wykorzystywanych do snucia opowieści o marce oraz wyznawanych przez nią wartościach. Umiejętnie wykorzystany może wzmacniać identyfikację pracowników z firmą, ułatwiać pozyskiwanie kolejnych talentów oraz zachęcać klientów biznesowych do współpracy.

Na odbiór biura, które ma odzwierciedlać tożsamość marki, składają się rozmaite czynniki. Kluczowymi z nich są między innymi układ funkcjonalny przestrzeni oraz zastosowane w projekcie kolory. Projekt ogólnego układu pomieszczeń biura pozwala na przekazanie głównych wartości marki. Dla przykładu, otwarta przestrzeń typu open space, pozbawiona stałych ścianek działowych, dobrze oddaje nastawienie na pracę zespołową i podkreśla transparentność danego biznesu. Z kolei firmy IT stawiają często na biura typu showroom, zapewniające swobodny dostęp zarówno pracownikom, jak i gościom.

W procesie budowania identyfikacji wizualnej marki warto sięgnąć również po charakterystyczne dla niej kolory. Barwy zawarte w logotypie służyć mogą jako motyw przewodni w całym biurze. Pożądany efekt wizerunkowy pozwalają też uzyskać materiały wykończeniowe. I tak, firma wyznająca filozofię zero waste, może manifestować ją doborem ekologicznych mebli i artykułów biurowych czy instalacją ekonomicznego oświetlenia sterowanego za pomocą czujników ruchu. Firmy z branży kreatywnej chętnie aranżują biura przy użyciu oryginalnych grafik na ścianach, które podkreślają nieformalny charakter działalności.

Dobry projekt biura skoncentrowany na wizji marki

By zaprojektować biuro nie tylko piękne i komfortowe, ale też przekazujące wartości marki, potrzebna jest dogłębna wiedza o potrzebach biznesowych i kadrowych danej organizacji. To też pozwala uniknąć sytuacji, w której biuro przesyła błędne lub niespójne komunikaty na temat firmy. Po stworzeniu planu funkcjonalno-przestrzennego możemy przystąpić do prac nad designem spójnym z DNA firmy. Na tym etapie tworzy się koncepcja dotycząca wyposażenia: mebli biurowych, materiałów wykończeniowych, oświetlenia czy elementów dekoracyjnych.

Biuro wpływające na samopoczucie i efektywność pracowników

Ogromne znaczenie dla rozwoju firmy mają też odpowiednie warunki pracy, które wpływają pozytywnie na kreatywność i produktywność pracowników. Firma, dla której ważne jest ich samopoczucie, powinna stawiać na realizację wszelkich potrzeb użytkowników przestrzeni, zarówno fizycznych, psychicznych, jak i społecznych. Wspólna przestrzeń, podzielona na strefy dostosowane do różnego rodzaju zadań, może okazać się bardziej angażująca do pracy niż wykłady motywacyjne i spotkania integracyjne. Standardem stały się też biura wyposażone w strefy rozrywki i relaksu. To dobry sposób na zbudowanie lojalności pracowników wobec marki i pełne utożsamianie się z jej wartościami. Dlatego też troska o wygląd i funkcjonalność biura powinna być stałymi elementami przemyślanej strategii rozwoju firmy.