Akustyka w biurach – jak zapewnić komfort pracownikom?

Architektura wnętrz biurowych jest nierozerwalnie połączona z zagadnieniem akustyki. Układ funkcjonalny poszczególnych pomieszczeń, wydzielenie stref do pracy czy wybór materiałów wykończeniowych mają bardzo duży wpływ na to, jak rozchodzą się fale dźwiękowe. W biurach typu open space kwestia akustyki ma szczególne znaczenie. Jak zaprojektować biuro, by zapewnić pracownikom komfort pracy w ciszy?

Akustyka w biurach – co musisz o tym wiedzieć?

Ochrona przed nadmiernym poziomem hałasu oraz zapewnienie odpowiednich warunków akustycznych we wnętrzach prywatnych, jak i komercyjnych to zagadnienie, na które należy zwracać szczególną uwagę na każdym etapie realizacji projektu. Począwszy od projektowania budynku oraz wydzielania poszczególnych stref, a skończywszy na wyborze materiałów wykończeniowych. Zasady te obowiązują także podczas projektowania wnętrz biurowych.

Aby pracownicy mogli wykonywać swoje obowiązki w sposób efektywny, konieczne jest zapewnienie im odpowiednich warunków pracy. W przypadku nowoczesnych biur, gdzie przeważają otwarte przestrzenie open space, tematem problemowym staje się akustyka. Badania przeprowadzone w Niemczech dowodzą, że skala strat finansowych przedsiębiorstw, jakie ponoszą na skutek obniżonej wydajności pracowników zmuszonych do funkcjonowania w warunkach nadmiernego hałasu, wynosi aż 0,2% PKB.

Odgłosy rozmów, kroków, urządzeń biurowych, otwieranie i zamykanie drzwi, dźwięki dochodzące z pomieszczeń socjalnych czy sali konferencyjnych, szum wentylatorów czy instalacji grzewczych potrafią naprawdę utrudniać pracę w skupieniu. Szacuje się, że przeciętny poziom hałasu w biurach plasuje się na poziomie 60-65 dB, a tymczasem przy pracy twórczej odpowiedni poziom dźwięków nie powinien przekraczać 50 dB. Co zatem możesz zrobić, aby zadbać o akustykę w biurze?

Jak zapewnić odpowiedni poziom dźwiękowy w biurach?

Choć biura typu open space cieszą się w ostatnich latach dużą popularnością, to jednak mają jedną główną wadę – poziom hałasu. Warto więc już na etapie projektowania biura zadbać o akustykę, która pozytywnie wpłynie na efektywność pracy osób korzystających z danego biura. Jak to osiągnąć? Szczególną uwagę należy zwrócić na odseparowanie od siebie stref głośnych (sale konferencyjne, pokoje socjalne, kuchnia) i cichych oraz zastosowanie dźwiękochłonnych materiałów, jak i poszczególnych elementów wyposażenie biura. Przykładowo panele akustyczne i sufity dźwiękochłonne bardzo dobrze niwelują zjawisko odbijania się dźwięku, znacznie poprawiając komfort pracy w przestrzeni open space.

Na kwestie akustyki należy także zwrócić uwagę podczas projektowania sali konferencyjnych. Są to miejsca spotkań biznesowych, w których nie tylko prowadzone są negocjacje handlowe, ale i często trwają prace koncepcyjne czy burze mózgów. Z tego względu akustyka w tych pomieszczeniach powinna zapewniać łatwe zrozumienie mowy i płynną komunikację bez potrzeby nadmiernego nadużywania głosu. Z drugiej strony ważna jest także odpowiednia dźwiękoizolacyjność ścian sali konferencyjnych. Jej wartość nie powinna być mniejsza niż 45 dB, co ma szczególne znaczenie podczas spotkań o charakterze poufnym.

Pamiętajmy także, że do niektórych zadań pracownicy potrzebują wyizolowanych pomieszczeń. Pokoje do pracy indywidualnej można zaprojektować przy użyciu łatwych do przestawienia ścianek działowych, które montowane są do podwieszanego sufitu. W celu zapewnienia odpowiedniej dźwiękoizolacyjności tych pomieszczeń należy zadbać o to, aby sufit akustyczny miał zarówno własności dźwiękochłonne, jak i dźwiękoizolacyjne.

Szeroki wybór nowoczesnych systemów akustycznych pozwala na połączenie odpowiedniego poziomu akustyki z nowoczesnym designem. Dzięki temu stworzenie stref ciszy w biurach jest o wiele prostsze i pozytywnie wpływa na wydajność pracowników.