Strefy ciszy w nowoczesnych biurach

Współczesne trendy w aranżacji wnętrz biurowych to połączenie funkcjonalności, nowoczesnego designu oraz podkreślenia charakteru danej marki. Dzięki temu biura idealnie spełniają potrzeby najemców i pozytywnie wpływają na podnoszenie efektywności pracowników. Choć wiele z nich ma charakter open space, to jednak na etapie projektowania nie można zapomnieć o strefach ciszy. Dlaczego są one tak ważne i jak należy je zaaranżować? O tym w artykule.

Projektowanie nowoczesnych biur

Charakter pracy osób zatrudnionych w danej firmie różni się w zależności od zajmowanego stanowiska. Z tego względu na etapie tworzenia projektu wnętrz biura bardzo ważne jest przeanalizowanie poszczególnych ról pracowników. Wiedza na temat codziennej organizacji pracy pomaga w wytyczeniu poszczególnych stref pracy w biurze.

Współczesne przestrzenie biurowe integrują obszary robocze typu open space z wytyczonymi częściami wspólnymi. Nie brakuje w nich akcentów, które stylem nawiązują do wnętrz prywatnych ‒ wygodne kanapy, firmowa biblioteczka, pokój gier czy wspólny aneks kuchenny. Architekci zwracają także uwagę na kwestię możliwości pracy indywidualnej i w skupieniu. W tej roli idealnie sprawdzają się strefy ciszy w biurze.

Jak stworzyć strefę ciszy w biurze?

Jednym z głównych czynników, który wpływa na spadek poziomu koncentracji pracowników, jest hałas panujący w biurze. Otwarte przestrzenie, w których pracuje jednocześnie nawet kilkadziesiąt osób, w naturalny sposób zwiększają poziom rozchodzących się po biurze dźwięków. Rozmowy, telefony, urządzenia biurowe. Musimy przy tym pamiętać, że dźwięk w pomieszczeniu zamkniętym rozchodzi się zupełnie inaczej, niż na wolnej przestrzeni. W biurze odbija się od ścian i okien, tworząc przy tym nieustający dla uszu szum, który u wielu osób powoduje rozdrażnienie, spadek koncentracji, a nawet i bóle głowy.

Problem ten wyeliminujemy, jeśli już na etapie projektowania biura zadbamy o odpowiednią akustykę oraz wybierzemy zestawy uniwersalnych mebli, które w łatwy sposób można dostosować do aktywności zawodowych. W tej roli najlepiej sprawdzają się:

  • kabiny do rozmów telefonicznych, w których można spokojnie przeprowadzić rozmowy, nie narażając otoczenia na nadmierny hałas czy możliwość rozproszenia;
  • kabiny do prac projektowych z wydzieloną akustycznie przestrzenią, które sprawdzają się idealnie do przeprowadzenia burzy mózgów czy szybkich narad projektowych w mniejszym gronie;
  • budki akustyczne do pracy indywidualnej, czyli dźwiękoszczelne kabiny, w których pracownicy mogą „zebrać myśli” przed ważnym spotkaniem czy też przygotować ważną dokumentację w atmosferze maksymalnego skupienia.

Rozwiązania te nie tylko tłumią dźwięki dochodzące z wewnątrz, ale także z zewnątrz. Ich zaletą jest także mobilność. Jeśli zajdzie potrzeba reorganizacji poszczególnych stref pracy w biurze, budkę akustyczną czy kabinę do prac projektowych można przesunąć. Co ważne, mogą one być zarówno wizualnie, jak i funkcjonalnie dopasowane do indywidualnych potrzeb danej firmy. Dużą popularnością cieszą się obecnie modele z wertykalną kompozycją roślinną, która zdobi jedną ze ścian boksu.

Jeśli potrzebujesz porady dotyczącej zaprojektowania funkcjonalnego biura z wytyczonymi strefami ciszy czy też poszukujesz biura projektowego doświadczonego w aranżacji wnętrz komercyjnych oraz w realizacji projektów fit-out, to zapraszamy do kontaktu.